Esittelyt

7. joulukuuta 2013

Joulukalenterin 7. luukku, Kuvauskalustoni


Luukku 7

Valokuvaus on jotain mistä pidän. Tuntuu oudolta kun varmaan 3/4 ratsastusta harrastavista harrastavat myös valokuvaamista, mutta nykyään digikameroiden kanssa kaikki valokuvauksen "hienoudet" ovat unohtuneet. Sen kun räpsitään kuvia sen enempää ajattelematta.

 Itse en kylläkään osaa kuvata laisinkaan hyvin ja kuvaustermejäkään en osaa. Joten tämä esittely voi olla vähän vajaa sillä en osaa kertoa esim. objektiiveista niin paljon. Mutta yritän.

  Minun pieneen kuvauskalustoarmeijaani sisältyy digijärjestelmäkamera Sony Nex-5, siihen kolme objektiivia, sekä pieni vanha pokkarikamera, jota en tosin käytä enää lähes milloinkaan.


Sony Nex-5 on Sonyn järkkärisarjan yksi aika ensimmäisistä julkaistuista kameroista. Itse olen ollut aika tyytyväinen tähän ja on toiminut hyvin ns. harrastekäytössä.

+kätevän kokoinen, vie tosi vähän tilaa
+salama on irroitettava
+monia eri kuvausasetuksia, sekä säätöjä
+toimii hyvin myös pelkillä automaattisäädöillä
-kuvaa todella huonosti pimeässä
-manuaaliasetuksilla on usein hankala kuvata (pitäis harjotella enemmän)
-kamera tuntuu omistavan mielialoja, joskus kuvaa hyvin joskus ihan surkeasti


Vasemman puolinen on 4.5-6.3/55-210 (mulle saa selittää noi numerot jos haluu xd) teleobjektiivi, jonka sain n. vuosi sitten. Käytössä on ollut tosi hyvä. Oikean puolimmainen on joku perusobjektiivi joka tuli kameran mukana, 3.5-5.6/18-55. Toimii myös oikein hyvin.



 Sitten on vielä 2.8/16, makroobjektiivi? Jolla en ole kauheasti kuvannut. Mutta ihan okei. Pitäisi vain treenata enemmän.


 Viimeisenä vielä Sonyn cyber-shot digikamera. Tälläkin on tullut räpsittyä, mutta nykyään ei ole ollut lähes yhtään käytössä. 

Apua, nyt kun kirjoitin tätä postausta tajusin että enhän minä tiedä kameroista mitään :D Mutta jos joku kärsivällinen jaksaa opettaa niin tervetuloa vaan.

8 kommenttia:

  1. toi eka luku (esim. 2,8) kertoo aukon koon. mitä pienempi se luku on, sitä isompi aukko on (mitä isompi aukko, sitä valoisampi kuva). toi toinen (esim. 55-210) on objektiivin polttoväli. mä en itseasiassa tiedä, mitä toi polttoväli sana tarkoittaa, mutta joka tapauksessa mitä isompia noi luvut on, sitä pidemmälle putkella näkee. :D sekavaelitys mut toivottavasti sait selvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos selityksestä ehkä mä joskus opin :D pitää vaa treenata...

      Poista
  2. hahah mullakin on tollanen punanen digikamera :D ei se mullakaan enää oo käytössä kamalasti, mutta siihen aikaan se oli ihan hyvä kamera oikeestaan :)

    VastaaPoista
  3. Täää oli tosi kiva natte! :) mä diggaan tota sun kameraa, oon miettiny itekki kakkos kameraks hankkimista tollast puoljärjestelmä kameraa kosk niis hyvä laatu ja sen vois vaikka sit ottaa mukaan aina kaupungille yms :) nois luvuista nii eka luku on valovoima ja toien on objektiivin pituus, näin selkeällä suomen kielellä ;D Mut ehk joku taiski jo kommentoida niista? :D No mut kiva postaus ja kiva kamera, se oli mun pointti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :D ite oon ainaki tyytyväinen tohon. Jos joskus satutaan tallille samaan aikaan jos jaksat voisit selittää noit juttui mulle livenä? :)

      Poista
  4. Tää oli kiva natte!! Ja mulla on kans joulukalenteri varastossa tällänen samanlainen :(!!

    VastaaPoista